maanantai 27. marraskuuta 2017

Pitkästä aikaa juoksua

Olen nyt muutaman kuukauden sisään juossut ehkä kolme kertaa. Kesällä juuri löytynyt juoksukunto on menetetty ja aloitan varovasti aivan alusta. Se ei jostain syystä harmita.


Liikkujamies kehitti itselleen jumppaohjelman, johon kuuluu joka toinen päivä kevyt, lyhyt juoksulenkki. Siitä inspiroituneena aloitin itsekin jotain samantyylistä. Toukokuuhun on vielä aikaa, mutta olisi ihana jaksaa juosta Espoon iltajuoksun seitsemän kilometriä kevyesti ja mukavasti. Liikunnanohjaustöiden lisäksi teen joka toinen päivä lyhyen lihaskuntotreenin ja joka toinen päivä käyn lyhyellä lenkillä yhdistellen kävelyä ja juoksua nyt alkuun aina kaksi minuuttia juoksua ja väliin minuutti kävelyä yhteensä parikymmentä minuuttia. Se tuntuu sopivan leppoisalta aloitukselta.

Minulla on ollut taas vartalokriisi. Tuntuu, että en syö paljon mitään ja liikun paljon ja silti vain jatkan leviämistä. Kuulostaa jokaisen lihavan ihmisen selittelyltä. Koska syömiseni on todella vaikeaa johtuen ärtyvän suolen oireyhtymästä ja sairaus sanelee ruokailujani, olen nyt miettinyt, että liikunkohan oikeasti ihan niin paljon kuin olen kuvitellut? Tiedän, että negatiivisuuden kautta minun ei kannata itseäni motivoida ja ihan tutkitustikin se ei ole kestävä syy kenellekään liikunnan lisäämiseen, mutta yritän nyt ihan realistisesti suhtautuen kokeilla miten tietoinen liikunnan lisääminen vaikuttaa kroppakriiseilyyn. 

En osaa poistaa Polar -juoksukelloni aktiivisuuden mittaus toimintoa, joka minulla taitaa olla korkeimmalla mahdollisella tasolla. Otan nyt sen mittariksi sille, paljon minun tulisi päivän aikana liikkua. Aiemmin minulle on usein käynyt niin, että noin joka toinen päivä aktiivisuuteni on 150 prosentin luokkaa ja joka toinen päivä noin 50%. Periaatteessahan kulutuksen luulisi olevan samaa luokkaa kuin silloin, kun joka päivä yulee 100% tavoitteesta täyteen, mutta katson nyt miten tämä muutos vaikuttaa elämääni. Ainakin eilen illalla lähdin innoissani lenkittämään koiraa ja keräämään aktiivisuusprosenttia, kun siitä vielä vähän puuttui vapaapäivän jäljiltä.