tiistai 20. joulukuuta 2016

Äänenvoimakkuudet

Minulla on kantava ääni. Pystyn aivan helposti puhumaan ison ja hälisevän väkijoukon yli. Ohjaan useimmiten ilman mikrofonia. Nyt olen yrittänyt opetella taas mikin käyttöön,  koska en voi luottaa pelkkään tuuriin ääneni säilymisen kanssa.

Olin lapsena musiikkiluokalla ja lauloin kuorossa.  Meille opetettiin äänenhuoltoa ja oikeaa äänen käyttöä. Laulaa en osaa, mutta ryhmäliikunnanohjaajana olen huomannut kuinka hienoa on, että olen lapsena omaksunut hyvän tavan tuottaa ääntä. Siskoni mies on opettaja ja hänen äänensä on monet kerrat särkynyt. Siskoni on opettanut hänelle äänen käyttöä, sekä sen huoltamista laulajan näkökulmasta ja vinkeistä on ollut siskoni miehelle valtavasti hyötyä.

Olen työskennellyt yhden kesän radiossa. Sieltä tärkeimpänä oppina jäi mieleeni että äänen käheytyessä sitä ei kannata yrittää lähteä yskimään auki, vaan ainoa apulainen on vesi. Liikuntaa ohjatessa vesipullo on aina käsillä ja muistankin huikan ottamisen myös äänen siitä vihjatessa. Ääntäni on suojannut myös se, että ohjaan enimmäkseen tanssillisia tunteja, jolloin yritän pitää puhumisen vähissä. En halua puhua ihanien kappaleiden päälle liikaa ja haluan varmistaa, että asiakkaat seuraavat kehollisia viestejäni ja opettelevat muistamaan myös itse koreografioita, koska se tekee aivoille hyvää.

Mikrofonin käyttö ei ole aina ihan yksinkertaista. Ääni voi ruveta kiertämään, paristoista loppua virta tai tulla mitä tahansa teknisiä ongelmia. Ennätykseni on yksi tuurauskeikka tutussa paikassa. Olin paikalla hyvissä ajoin, salissa oli kaksi mikrofonia, mutta en saanut kumpaakaan toimimaan ennen kuin piti aloittaa tunti. Jotain pikkasen ahdistavaa mikrofonin käytössä on, tästä olen jutellut muidenkin ohjaajien kanssa. Varmaan jokaisella ohjaajalla käy myös jossain vaiheessa mielessä, että muistanko laittaa mikrofonin pois päältä, kun käyn tuntien välillä vessassa.

Mikrofonin käyttö suojaa ohjaajan ääntä, mutta altistaa sekä ohjaajan, että asiakkaiden kuulon vaaralle alttiiksi, kun musiikin voimakkuutta voi lisätä mikkiä käytettäessä. Tajusin vasta hetki sitten asentaa puhelimeeni ilmaisen desibelimittarisovelluksen, mutta en ole vielä muistanut kokeilla sitä tunnilla. Tai oikeastaan latasin niitä kaksi. Olen kokeillut molempien käyttöä muissa tilanteissa. Molemmat ovat erittäin helppokäyttöisiä, mutta näyttävät keskenään eri arvoja samasta äänestä. Varmaan voisi asentaa vielä kolmannen ja ehkä neljännenkin ja niiden mittaustulosten perusteella valita luotettavimmalta vaikuttavan.


Tiedän ryhmäliikuntaohjaajia, jotka ovat kärsineet ajoittaisesta tinnityksestä. Korvatulppia en halua ohjatessa käyttää, koska haluan kuulla, jos joku asiakkaista sanoo jotain. Mieluummin pidän musiikin tarpeeksi pienellä. 

Joskus vuosia sitten ohjasin venyttely- ja kehonhuoltotunteja tilassa, jossa musiikkilaite oli usein rikki, enkä siis käyttänyt musiikkia taustalla. Nyt lähiaikoina olen ollut muutamia kertoja syystä tai toisesta ohjatessa tilanteessa, jossa en ole saanut musiikkilaitteita toimimaan ja joutunut ohjaamaan ilman musiikkia. Se on yllättävän virkistävää ja rauhoittavaa. Myös asiakkaat ovat antaneet palautetta, että onpa mukavaa olla välillä hiljaisuudessa. Yritän pitää tämän taas tuoreena mielessä kevään tunteja suunnitellessani.