sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

Mieluummin puhdasta psylliumia kuin sokeroitua Vi-Sibliniä, kiitos!

Kuvassa ärsyttävän pinkeä ja hankala aamuvatsa. Yleensä mahani turpoaa vasta iltaa kohden, mutta välillä voi aamumahakin olla hankala.


Kävin viime kuussa valittelemassa vatsakipujani lääkärille. Hän epäili uusienkin oireiden johtuvan minulla 10 vuotta sitten diagnosisoidusta ärtyvän suolen oireyhtymästä ja määräsi Vi-Sibliniä lääkkeeksi. Kyseisessä tuotteessa on kuitenkin aika paljon sokeria (sakkaroosi) ja se aiheuttaa minulle vatsaoireita vaikka ei olekaan FODMAP. Vi-Siblinin vaikutus perustuu psylliumiin, eli ratamokasvin kuivattuun siemenkuoreen. Tilasin Luontaistukusta psylliumia ja päätin kokeilla olisiko siitä apua vatsaoireisiin.


Fazerin herkullinen vatsaystävällinen ruisleipä, joka ei kuitenkaan ole minun vatsani ystävä.
Olen käyttänyt psylliumia nyt alle viikon ja siinä ajassa ei vielä pitäisi huomata merkittävää vaikutusta. Kuitenkin vatsani on voinut viime aikoina paremmin. Jätin myös kauraleivät ja FODMAP- vapaan ruisleivän pois ja syön vanhaan tuttuun tapaani ruisnäkkileipää (Ryvitaa ja Lidlin seesamiruisnäkkäriä). Eilen illalla halusin ruisleipää paistetun kananmunan kaveriksi. Virhe! Vain noin tunti iltapalan jälkeen vatsani turposi pinkeäksi palloksi. Voi siis olla, että vatsani on voinut viime aikoina hyvin sen takia, että olen ollut syömättä tuoreita leipiä. Jatkan näkkileipälinjalla ja psylliumin syömistä ja raportoin vatsan tilanteesta, kun olen syönyt psylliumia vähän kauemmin.