lauantai 20. toukokuuta 2017

Tänään en juokse

Normaalisti käyn torstaisin crosstraining-treeneissä. Viime torstaina minulle iski iltapäivästä yllättäen päänsärky ja olin muutenkin huonovointinen. Meillä olisi ollut rankka tabatatreeni ja valmentaja on sanonut, että sinne ei kannata mennä, jos ei ole täydessä iskussa. Eilen perjantaina askelkyykkykävely ja valakyykyt maistuivatkin tavallista paremmin, kun olin joutunut jättämään torstain treenit väliin. Tein viimeiset askelkyykkykävelysarjat minulle raskailla 32 kilon lisäpainoilla. Saan askelkyykyt tuntumaan pakarassa helposti vaikka ilman painojakin, joten tänään on ollut mukavasti tuntemuksia takapuolessa. Se ei kuitenkaan ole syy miksi en tänään juokse.


Juoksulenkkareiden vapaapäivä. Taisin tilata toiset New Balancen juoksutossut eilen, hups. Niistä lisää myöhemmin.

Minulla olisi tänään juoksupäivä juoksuohjelmani mukaan. Olen ollut todella väsynyt. Olen myös havainnut jotain pieniä flunssan merkkejä kurkussa ja nielussa parina aamuna. Yhtenä juoksutavoitteena minulla on, että juoksu tuntuisi mukavalta. Pakara- ja reisilihakset kireinä, superväsyneenä ja vähän puolikuntoisen oloisena voin aika helposti ennustaa, että juoksu ei tänään tuntuisi hyvältä, pahimmillaan flunssa roihahtaisi täysillä päälle. 

Olen viikonlopun kiinni kulttuurialan töissä ja katson huomenna illalla uudestaan juoksuasiaa. Koen, että tämä on tärkeä osa juoksemaan opettelemista. Minun pitää osata tulkita kehon viestejä ja toisaalta oppia joustamaan juoksuohjelmasta niin, että se toimii vain jonkinlaisena kehyksenä ja suunnannäyttäjänä harjoittelulleni, kuitenkin luoden progressiota ja kehitystä. Noudatan sitä tiukasti, mutta viimeisen sanan sanoo kehoni. Tänään se määrää lepoa juoksun sijaan.