tiistai 25. huhtikuuta 2017

Terveisiä sohvan pohjalta

Sairastelu jatkuu. Tuntuu aivan älyttömältä, että monta viikkoa on mennyt enemmän tai vähemmän flunssassa. 

Eilen ohjasin yhden tanssillisen tunnin ja lihaskuntotunnin vedin varmuuden vuoksi kiertoharjoitteluna, ottaen itse valmentajan roolin. Hyvä niin, koska tänään heräsin taas todella tukkoisena. En ollut varsinaisesti terveyden perikuva ohjatessani taukojumppaa aamupäivästä, jouduin jopa niistämään kesken tunnin. 

Tänään minun pitäisi vielä tsempata ja ohjata tanssillinen tunti illalla. Ajattelin mennä sen jälkeen saunaan. Biohakkerin käsikirjassa oli mielenkiintoisia juttuja mm. saunan vaikutuksesta kasvuhormonin lisääntymiseen elimistössä. Olen monesti todennut saunomisen helpottavan nuhaoireita ja nopeuttavan palautumista,  mutta olen päätellyt sen johtuvan pelkästään aineenvaihdunnan nopeutumisesta, ruumiinlämmön noususta ja lämmön lihaksia rentouttavasta vaikutuksesta. 


Minua rupeaa vähän huolestuttamaan ensi viikon Bodom Trail Night -juoksu. Olen joutunut pitämään taukoa juoksuohjelmasta. Olen priorisoinut työliikkumiset, eli liikunnaan ohjaamiset ennen juoksua, joka on minulle harrastus. Suunnitelmani oli, että huomisen lepään sykettä kohottavasta liikunnasta ja torstaina olisin juossut puolen tunnin lenkin ja viikonloppuna palannut takaisin juoksuohjelmaan viimeiseksi viikoksi. Nyt, kun oloni tuntuu pahenevan aina sykettä nostavan liikunnan jälkeen, en ole enää varma olenko ylihuomenna juoksukunnossa.

Olin jo päättänyt ottaa muiden treenien osalta todella kevyesti ja keskittyä vain juoksuun ja lepoon ennen Bodom Trail Nightia. En kohta enää keksi mistä keventää. Liikkujamies lohdutteli minua, että pystyisin juoksemaan 10 kilometriä ja enemmänkin maastossa vaikka heti, jos olisi pakko ja hän on oikeassa. Haluaisin kuitenkin olla jotenkin valmistautunut, että juoksu tuntuisi mukavalta. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että lepo on nyt järkevin tapa valmistautua juoksutapahtumaa varten.