keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Balettidebyytti takana

Isovarvas ojentuu jo enemmän!

Ohjasin eilen ensimmäistä kertaa tunnin, jossa yhdistyi balettiharjoitukset ja tanssijan kehonhuolto. Tunnilla tanssimme, jumppasimme muun muassa reisiä, vatsalihaksia ja olkavarsien lihaksia, sekä venyttelimme. 

Päivällä ennen illan tuntia iski paniikki. Tajusin, että en ollut valmistautunut tarpeeksi, vaan luotin, että keksin lavalla vain jotain. Sain paljon hyviä ideoita, kun rupesin paniikkivalmistelemaan tuntia. 

Tunti meni yllättävän hyvin, mutta kivaa minulla ei ollut. Asiakkaiden joukossa oli useita sellaisia, joiden liikkeistä näki, että heillä oli vahva balettitausta. Yritän muistutella itselleni, että minun ei tarvitse olla paras tanssija, eikä vahvin jalannostaja, minun tulee olla hyvä ohjaaja. Yksi asiakas toivoi balettiosuuksiin edistyneempiä liikkeitä. Minulla on viikko aikaa muokata tuntia. Yritän miettiä minkälaisen tunnin nämä edistyneimmät haluaisivat. Toki haluan, että tunti soveltuu myös sellaisille, jotka eivät ole ikinä balettia kokeilleet, mutta minun tunnillani se ei ole mikään ongelma, koska oman satubalettitaustani takia tunti väkisinkin on melko helppo, että pystyn itse näyttämään kaikki tehtävät asiat.

Lupasin itselleni omistaa joka päivä pienen hetken tunnin ideointiin ja suunnitteluun. Uskon, että edistyneimmät asiakkaat haluaisivat, että näytän jonkun lyhyen sarjan tai vastaavan ja kierrän sitten katsomassa ja kehumassa. Tämä helpottaisi myös omaa työtäni lavalla. Lisäksi luulen, että joudun etsimään uutta musiikkia, koska kaksi pitkää kappaletta ei tuntunut toimivan. Toisaalta, jos ne olisivat ikään kuin taustamusiikkina, kun asiakkaat tekevät itse, saattaisi homma toimia paremmin.

Tällä hetkellä olen todella helpottunut, että tunteja on jäljellä vain neljä kertaa. Pieni toive takaraivossani kuitenkin on, että viimeiset ohjauskerrat olisivat jo nautinnollisia ja lähtisin tarjoamaan vastaavaa tuntia myös muualle.