sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Paranna peruskuntoasi siivoamalla!

Peruskunto on mietityttänyt minua lähiaikoina. Se on tärkeä osa-alue, jonka kehittäminen parantaa muun muassa arjessa jaksamista, vastustuskykyä ja toisaalta treeneissä kehittymistä.

Olen ajatellut että peruskuntoni ei olisi kovin hyvä. Olen ollut väärässä. Olen aina kävellyt pitkiä matkoja ja en hengästy kovin helposti esimerkiksi tanssiessa tai pyöräillessä. Juoksulla ja hypyillä toki hengästyn, mutta sykkeeni tasautuu rasituksen jälkeen nopeasti. Huomaan usein suoritukseni paranevan siinä vaiheessa,  kun muut ovat jo poikki. Räjähtävää, nopeaa voimaa minulta ei sen sijaan aina löydy, varsinkaan heti suorituksen alkuun.

Pienempää pikkuliikkujaa synnyttäessäni kätilö naureskeli minulla olevan tyypillinen urheilijan syke, eli se pysyi melko matalalla koko ajan. Olin asiasta yllättynyt,  koska olen lapsesta asti tottunut,  että sykkeeni on korkea.

Peruskunto kehittyy vaivihkaa. Kun keho on liikkeessä,  mutta syke pysyy maltillisena,  silloin olemme peruskunnon kehittämisen  alueella. Kävely, kotityöt ja tangon tanssiminen on hyvää peruskuntotreeniä. Siivoaminen ja pitkien matkojen käveleminen ei ehkä ole monenkaan lempipuuhia. Mitä jos otettaisiin imurointi tästä lähtien peruskuntotreeeninä? 

Sellainen touhuaminen, jossa syke ei mainittavasti nouse kehittää huonokuntoisen kuntoa ja toimii kuntoilijalle loistavana apuna palautumisessa. Kun tekee hommat vähän vauhdikkaammin ja antaa sykkeen vähän kohota, myös paljon liikkuvan kunto paranee. Mitä pitkäkestoisempaa touhuaminen on, sitä parempi. Tietenkin helpolta tuntuvat, kevyehköt treenit toimivat aivan samoin. Sydän ja keuhkot eivät tiedä mitä olet tekemässä, eli niiden kannalta on suhteellisen sama käveletkö, uitko vai jynssäätkö vessanlattioita. Itse ajattelen, että jos kuitenkin pitää viedä koira ulos ja haluaa leikkiä lasten kanssa, miksi ei samalla tekisi jotain peruskuntoa kehittävää. Silloin jää aikaa myös niille raskaille treeneille.