torstai 29. joulukuuta 2016

Frappét haltuun


Olen lupautunut ohjaamaan baletista inspiraatiota ammentavaa ryhmäliikuntatuntia muutamia kertoja myöhemmin keväällä. Minulla ei ole baletti- eikä voimistelutaustaa. Balletonessa olen joskus käynyt ahkerasti ja tykkään pilatesharjoittelusta.

Kävin yhtenä iltana vakoilemassa tuntia, jonka paikalle oma tuntini ikään kuin tulee. Tuntinimike on eri ja aikataulussa on alkukevään ajan muuta. Tunnin ohjasi nainen, jolla selvästi oli vahva balettitausta ja tunti oli hurjan vaikea! 

En saa nostettua jalkojani suorana ylös, ainakaan aukikierrossa. Minun täytyy treenata liikkuvuutta ja vahvistaa keskivartaloani. Grand plié ei kohdallani ole järin grand, suuri. Myös siinä tarvitaan lonkkien liikkuvuutta, sekä vahvaa keskivartaloa. Käsivarsia jaksan kannatella ja nilkkani ojentuvat kauniisti, mutta en saa ojennusta isovarpaaseen asti. 

Tiedätte varmaan sanontoja, joiden mukaan paras tapa oppia on opettaminen? Minun kohdalla se pätee. Motivaationi oppimiselle on suuri, jos tiedän, että tarvitsen kaikkea oppimaani ja muistan oppimani asiat paremmin, jos jo alkuun mietin mitä kaikkea haluan välittää eteenpäin. 

Vatsalihasten jännesauman erkauman kuntoutusprojekti alkoi eilen. Keskivartalon vahvistaminen hoituu sen kautta. Baletin liikekieltä lähden opiskelemaan myöskin heti. Aion joka päivä tehdä vähintään viisi minuuttia yksinkertaisia baletin harjoituksia. Varsinkin tanssiessa olen itsessäni nähnyt monet kerrat kuinka tarpeeksi usein tapahtuvilla toistoilla saa liikkeistä upean näköisiä.

Olen joskus leikitellyt ajatuksella, että haluaisin joskus ohjata Balletonea tai jotain vastaavaa tuntia. Kehonhuoltotunneilleni en ole viitsinyt ottaa hirveästi tanssimaisia harjoituksia, koska on monia ohmisiä joille ne eivät tunnu luontevilta. Minulla on tämän tunnin suunnitteluun harvinaisen hyvin aikaa ja painetta vähentää myös tieto siitä, että ohjaan tunnin todennäköisesti vain neljä kertaa.

Oma osuutensa balettia on ranskankielinen termistö. Ranska on baletin kieli ja kaikki balettia joskus tanssineet ovat tottuneet, että liikkeiden nimet ovat ranskaksi. Baletissa myös puhutaan liikkeistä niiden nimillä aivan eri tavalla kuin muissa tansseissa. Nimiä käytetään enemmän, oikeastaan koko ajan. En osaa ranskaa. Todennäköisesti osaan kuitenkin aika monta sanaa muutaman kuukauden päästä, koska oppimistani ja muistamistani edistää se, että käännän kaikki ranskankieliset termit itselleni suomeksi.


Vaikka keväällä tulen ohjatessani vetämään ylleni rooliasun tanssinohjaajasta, jolle baletti on tuttu juttu ja tasan tiedän mitä olen tekemässä, en silti edes yritä esittää, että minulla olisi balettitausta. Vaikka tunnillani tulee todennäköisesti olemaan asiakkaita, joilla on balettihommat sata kertaa paremmin hanskassa kuin minulla, haluan ajatella, että minulla on ohjaajana omat vahvuuteni. Käytän hyödyksi sitä, että olen lyhyessä ajassa aikuisiällä opetellut perusasioita baletista kuntoliikuntanäkökulmasta ja osaan siten samaistua nimenomaan liikuntakeskuksen asiakkaiden osaan. Olen ryhmäliikuntaohjaaja, en baletin (tai minkään muunkaan lajin) opettaja. Osaan ohjata. Osaan näyttää mallia, innostaa ihmisiä liikkumaan ja kokeilemaan rohkeasti ja osaan suunnitella hyvän tunnin. Ryhmäliikuntaohjaajan ei tarvitse olla salin paras tanssija tai tehdä liikkeitä täydellisesti. Tärkeintä on, että asiakkaat ymmärtävät mitä treenin eteen tulee tehdä ja miltä ja missä liikkeiden tulee noin suurin piirtein tuntua. Ryhmäliikuntaohjaajan tärkein tehtävä on pitää yllä hyvää ja kannustavaa ilmapiiriä.